Vad gäller egentligen???

Nu är vi startklara, vi räknar med att kapa snörena i morgon och stäva mot Vlissingen. Vi lägger oss innan slussen. På andra sidan så har vi fullt tidvatten och strömmar, för då är vi i Engelska Kanalen.
 
Vartefter vi har lämnat de svenska vattnet så har våra förutsättningar förändrats. Här i kanalerna så är det konsten att slussa och ta sig igenom enormt många broöppningar som gäller. Här får man emellanåt hålla huvudet kallt vad det gäller djupet, då många kanaler stundom är grunda.
 
Nu när vi lämnar Nederländerna och tar oss ut i Engelska Kanalen så är det tidvatten, ström och hög- o lågvatten som vi behöver räkna på. Och detta i kombination med våghöjd, vindriktning, vältrafikerade farleder med separationszoner och trafikområden, vattendjup i hamnar och till detta gärna önskan om att segla i dagsljus. Något som inte alltid fungerar så här på vintern. Det ställer onekligen frågorna på spets.
 
Vi gillar att planera våra kommande rutter och känner att det är roligt. Men vi hör också mångas goda råd vilket vi nu med erfarenhet känner att vi tar med en nypa salt. Det är långt ifrån att det är sant, det vi hör. Vi söker information själva från mer säkra källor. Det garanterar oss ingalunda från att "göra fel". Men blir det inte som vi tänkt så har vi iallafall inte gått på hörsägen, utan vi får stå och leva med våra egna misstag.
 
En sak som vi ibland hör är att det finns en tro att strömmen vänder när vattnet står som lägst/högst. Men det är inte sant. När vi tittar i tidvattentabellen för Vlissingen nu på torsdag, så står vattnet som högst klockan 05:20. Men går vi ut då genom slussen så möts vi faktiskt av 3,5 knops motström. Strömmen har en fördröjning och vänder först 07:30. Däremot är ju nivån av tidvattnet otroligt viktig ifall man ämnar angöra eller lägga ut från en hamn som är torrlagd vid lågvatten. I tabellen nedan framgår det inte när strömmen vänder eller hur stark den är.
Tidetable for Vlissingen
 
 
 En annan sak som vi hör lite olika saker om är det här med VHF-zoner.
 
Här (bilden ovan) är kusten mellan Vlissingen fram till Oostende. Här finns en massa information med vilken VHF-kanal som gäller i vilket trafikområde. Det står att man ska ropa upp och anmäla sin ankomst till Harbour Control/Pilot i respektive hamn. Men när vi läser närmare på myndighetens websida så står det att "om du har en fritidsbåt så har du endast krav att lyssna på kanalen IFALL du har en monterad VHF-radio ombord". Med andra ord så är det inte ens tvunget att ha VHF, men att det är påbjudet att hela tiden lyssna av och ta del av den informationen som dyker upp på radion. De ska kunna ropa upp dig ifall det är något (ifall du har VHF).
(Däremot ska man ropa upp Calais Port Control/Dover Port Control samt marinan för att få plats. Dessa är enormt vältraffikerade hamnar)
 
Vad som gäller i en rad frågor kring segling är inte alltid så lätt att finna. Vi får ideligen revidera sådant vi hört efter det vi sökt lite djupare efter fakta. Men vet du med dig att du har en bra grundkunskap så räcker det långt. Man ska inte stirra för mycket utan saker löser sig vareftersom. Man får inte lyssna in för mycket av andras historier. Som att det skulle vara så omöjligt att segla längs med kusten inne i Biscaya. Vad fasen, kusten är ju fylld av hamnar och fritidsbåtar. Det är som att tro att man automatiskt skulle ha problem att segla i Skandinavien på grund av is. Det kanske en spanjor tror. Men vi som bor där vet ju att det långt ifrån alltid förhåller sig så.
 
Så vad som gäller för dig och för stunden beror på så mycket. Årstid, väder, båten, besättningen...
 
Man får ta saker med en nypa salt och leta information på egenhand och utgå från dina egna förutsättningar.
 
Här i Middelburg ger vi hamnens faciliteter följande betyg.
 
Duschtemp: 5
Duschtryck: 4
Miljö: 2
Internet: 4
 
Kommentar: Nu på vintern så är endast en dusch öppen, handikappduschen. Det finns inget duschdrapperi och det finns ingen bänk eller krok att hänga upp kläderna på. Så det mesta blir dyngsurt, duschstrålarna landade till och med i papperskorgen. Så vi kunde inte lägga några kläder på golvet utan vi tassade ut på toaletterna och lämnade kläderna där. I handfaten finns det inget varmvatten vilket är ett minus när kapten vill raka sig.
 
Skepp o Hoj!