Vem drog ur pluggen?

Någon har dragit ur pluggen i Nissan. Lågvatten så till den milda grad att vi nästan kan gå torrskodda rätt över ån. Lite konstigt blir det när man ska kliva ut från båten och upp  på kajen. Bonk, först slår dörren i kajen så den inte går att öppna mer än halvvägs. Och nätt och jämt kommer man upp på kajen utan stege. När man sen ska tillbaka ner på båten så riskerar man att kliva upp på taket och inte in på båten. Ytterkanten på plåttaket når i brösthöjd.

Det var den 27 november, nästan på dagen för två månader sedan som vi hade ett extremt högvatten när orkanen drog fram. Nissan stod flera decimetrar ovanför kajen. Nu blev vi nyfikna, så vi tog fram tumstocken och jämförde lägsta och högsta höjd, 26 jan 2012 mot 27 nov 2011.

2,80 meter skiljer högsta och lägsta nivån. Nästan tre meter. Lite till så står nog båten på botten av Nissan. Kanske att kölen skrapar i någon gammal islängd (inte is-längd utan i-slängd) cykel. Nu överdriver vi nog lite, för helt torrskodda kan vi inte gå på Nissan och det återstår nog lite till innan kölen slår i botten. Vår båt sticker ca 2,5 meter i djup. Men helt säkra kan vi nog inte vara..



Och inte nog med att någon dragit ur pluggen, någon har även fixat kallt med isbildning som följd. Nu har vi börjat knacka is igen, tack och lov första gången denna vinter. Men ändå, hade det inte varit lite bättre med blidgrader nu när våren ändå är i antågande?

Inne på båten har vi det skönt och mysigt, och julduken har blivit utbytt mot något mer vårigt.



Och nere i maskinrummet fortsätter Tjoppe sitt färdigställande. Nu ägnar han sig åt strömdragning. Vi har haft vattennivålarmet bortkopplat en tid och nu var det dags att koppla på det igen. Nu är 4 larmportar igång, vi har ytterligare två som vi kan koppla på när vi så önskar. Så larmet går om följande händer;

1. Strömbortfall (då blir det mörkt)
2. Pannan stannar (då blir det kallt)
3. Vattennivåindikatorn aktiveras (då blir det panik)
4. Inbrottslarmet går (då blir vi förbannade)

Vi fortsätter vårt säkerhetsarbete ombord, en punkt som alltid står högt på agendan.

Vi har ytterligare ett larm, en gånggång som går när baren öppnas. Det sköts manuellt och när detta sker blir vi glada. Sen lite runda. Sen lite trötta..Får man skriva vad som helst på en blogg?! Stryk det sista, vi sköter oss alltid. Är det någon som har ett radergummi eller tippex??? Nä hä, då får det väl stå kvar då.

Jobbigt om alla larmen går samtidigt, då springer man runt i mörkret och fryser, får panik och letar efter den djävulen som tagit sig in på båten samtidigt som gånggången går, för då måste man börja le, vingla och gå och lägga sig. Puh!

Två lediga portar kvar, några bra tips för dessa? Tjoppe borde ha ett för när det vankas regn iallafall. Och den andra borde då kopplas till ett svordomsfilter för Helenas skull. Vi får fundera på detta..

Slå i gång-gången!

Tjoppe och Helena
1 PJ:

skriven

Ett tips kan vara GPS larm ifall båten plötsligt får för sig att driva iväg.

2 Tjoppe och Helena:

skriven

Ja om vi vara en fiskebåt i kalla norden, så skulle vi ju sträva efter lite varmare breddgrader. Så skulle båten sticka iväg så skulle vi kunna hitta den lätt med ett GPS-larm. "Hur du stuckit till Malidverna igen, din busiga båt". Båten skulle inte hinna långt förrän vi stoppade den så vi kunde hoppa på och följa med till värmen=)

Kommentera här: