Seglarlivet...

(...gör dig stark...och du lär dig uppskatta de mest självklara tingen...såsom en dusch!)

Frisk luft, no stress, varierad kost lagad från råvaror, god sömn och mycket styrke- och balansträning är kanske receptet för ett långt och friskt liv...tanten på bilden fyller snart 53!

Naxos, Cykladerna, Grekland

Med snälla meltemivindar tog vi oss an de två sista etapperna. Efter en fin segling, inte sällan i 5-7 knop med vågor som inte är långa som på Atlanten utan korta och krabba, så kunde vi igår eftermiddag glida in i Naxos hamn. Känslan var obeskrivlig för i och med vår ankomst så blev det även en punkt för 2018 års seglingssäsong. Det är inte bara ett slut, utan det innebär även en början. Nu går vi in i läge ”Kod Fix”. Wilma ska vårdas och vi har en plan för de kommande månaderna. Underhåll och upprustning, rensning och städning. Fem månader på ankaret har satt sina spår utom i plånboken (senast vi betalade i en hamn var den 11maj). Med den starka och heta solen som vi haft i sommar klarar man helt enkelt inte av att vara inne i båten för långa stunder, svetten lackar. Det ligger inte på världskartan att då rensa ur stuvfack och börja sortera och torka ur. Så båten är nu dammig. Och salt. Och rörig. Vi har saker ombord som behöver se nytt ljus, vi ska tillverka. Vi har dessutom ett stort matlager som vi nu kan äta oss till ett minimum nu när vi kommer att ha landkänning och mataffär nära. Ska bli ett sant nöje. Här på Naxos finns det mesta vi behöver, såsom båttillbehörsaffär, järnaffär och brädgård. Ja bloggen kommer såklart att vara lika aktiv som tidigare men nu mer i gammal hederlig anda. Med färg på näsan och skruvmejsel i handen kommer ni får följa med oss (för den som inte har koll så handlar de första sju åren på bloggen om båtrenovering, har du inte läst så kan vi tipsa om trevlig vinterläsning).

Sista ankarnatten tillbringade vid ön Serifos...vi kom på kvällen och stack tidigt nästa morgon...

Mot Naxos...Kapten har tagit upp ankaret och vi styr mot vårt mål...

Summerar vi seglingssäsongen 2018 så kan vi konstatera att vi seglat från Lissabon i Portugal till Naxos i Grekland. Inte illa. Vi har besökt Marocko och vi spenderade en längre tid i Gibraltar. Sedan den 11 maj så har vi inte betalat en krona för hamn utan vi har legat alla nätter på ankare (utom i några gratishamnar i Grekland). Vi har besökt sex länder. Och vi har seglat, seglat och seglat. Vi har inte räknat på det än, men vi har inte använt mycket diesel utan i möjligaste mån har vinden fört oss framåt. Vi har träffat fantastiska människor där några har blivit vänner för livet. Efter vårt sjödrama utanför Balearerna där vi blev rammade och bordade av båtflyktingar, så har vänskapen med Susan på S/Y Isean och Jon och Margriet på S/Y Goodvibes fördjupats. Vi har seglat ihop i månader. Vi har skrattat och vi har gråtit. Haft romantiska grillaftnar på någon ödslig strand och vi har slitit tillsammans när vågor gått höga och det blåst förskräckligt. Nu i vinter befinner vi oss alla på olika platser. Susan är kvar på Sardinien i Italien och Goodvibes är på Malta där de jobbar i vinter. Häftigare sommar har vi nog aldrig förut upplevt och vi pratar fortfarande ofta med varandra.

Kvällarna börjar bli svala, vi är nästan framme och Kapten spanar efter Naxos...

Ja vi har säkert anledning att återkomma till fler händelser från årets segling. Men nu gäller något nytt. Känslan när vi igår kväll kopplade in oss på landström var fantastisk. Nu har elspisen åkt fram, vattenkokaren likaså. Nu behöver vi inte längre ha koll på batteribanken, att den inte överskrids. Ingen jolle som ständigt ska upp och ner ur vattnet. Inte längre en båt där allt inte sällan gungar rejält där man ska sköta allt annat samtidigt. Som att laga mat, gå på toaletten och älska (nej, vi har inte levt i celibat).

Hej! Där är du ju...ön Naxos...här väntar vila och umgänge med familj...och lite vinterpyssel...

Därtill...lyssna på detta...senast vi stod i en riktig dusch var den 10 maj i Almerimar i Spanien (med dusch menar vi fyra väggar, golvbrunn, varmvatten och en dusch-stril). Vi har senaste halvåret badat i havet och duschat enkelt på däck med en petflaska med sötvatten i som hjälp. Så bland det första vi kommer att göra här på Naxos är att leta upp Styrman P´s syster som finns här på ön och låna deras dusch. Gaaah! Så skönt. Men faktum är att detta nomadliv har fungerat fantastiskt bra, vi har inte saknat ett enformigt ekorrhjul med alla dess bekvämligheter alls.

Här är vi nu och så här har vi seglat senaste dagarna...nu har vi lagt i handbromsen på Naxos. Nya spännande seglingsmål finns för säsongen 2019...men vi avslöjar inget nu!

Så! Här på Naxos kommer vi börja med att vara lite lediga, umgås med familj och vi ska göra utflykter. Vi ska vila och vi ska njuta. Ha lite semester helt enkelt. För det kan en seglare också behöva.

Skepp o Hoj!

1 Christina :

skriven

Åhhh så härligt.... och allt har gått bra 😄 Ja , nu behöver ni verkligen vila och koppla av och bara mysa o umgås...😍😍 Blir riktigt mycke avis nu 😘
Jag har fått tycke för den ön och ska ta med Mikael dit en vacker dag 🤗
Njut nu medans vi plockar upp båtar, svamp o ved 😉😉😉
Sen båtupptagning säsong i år då det blåser var o varannan dag här .... gäller för kaptenerna att sticka över sjön o till hamn när det ör ett hål i vinden som sonen sa ...😉😎😁
Ha det nu riktigt gott och krama varandra , det gör vi😉😘🤗

Svar: "Hål i vinden" ... Det var ett bra uttryck, den stjäl jag 😍. Förstår att ni har fullt upp. Men när ni slitit med båtarna så åker ni väl hem och äter kantarellstuvning och myseldar i kaminen 😊 . Naxos är jättefint, du hade rätt! Kram
Projekt Sunshine

2 felix%25252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252520norberg:

skriven

Hej på Er. Det är dagens höjdpunkt för mig att kunna följa Er på bloggen. Att jämföra er med utbudet från TV kommer Ni först och överst på listan. Det skulle inte förvåna mig om SVT eller en tidning hör av sig för att få en fin underhållning i stället för att få barn TV och byråkratiskt ordbajseri i sina media.Stor kram till Er båda. FELIX

Svar: Ja vi får väl se om någon knackar på dörren och önskar vår hjälp 😃 . Kul att du gillar att följa oss via bloggen 😍 Kram

3 Anna / Boihusbil:

skriven

Vad härligt med ett nytt kapitel! Förstår att dusch hägrar, det är sån lyx att ha i bilen, så kan mycket väl begripa att ni saknar det ibland. Men samtidigt är det ju en lyx att kunna tvätta sig i havet, det saknar jag :) Är väl lite så med livet, det en inte har saknar en.

Svar: Precis...man sneglar allt som oftast åt ett håll som inte är ens eget. Och visst är det lyx med världens största swimmingpool utanför båten. Vi människor kanske är skapta sådana för att vi ska uppskatta saker bättre när vi väl får tag i dem. Det finns ett talesätt som heter; det är bättre att drömma och längta än att vakna och få. Vetefasen...jag har nog alltid tyckt att vinet jag dricker smakar bättre än själva längtan efter det... ha ha ha