Menorca - Sardinien...

(...en odramatisk seglats med klassiskt innehåll...)

Vi mötte Susan där ute på havet...hennes båt är liten. Nu blev den så liten så Styrman tog den med bara fingertopparna...

Parco Naturale, Regionale di Porto Conte, Sardinien, Italien

Vi lämnade Menorca vid lunchtid på lördagen och vi levererade lite prylar mellan båtarna innan vi gick ut ur viken.  Det har blivit lite av en standardgrej för oss...en påse hit och en pryl dit som vi skickar med båtshaken där vi går så nära varandra vi bara törs utan att krocka. Vi krockade inte.

Så bar det av, vi fyra båtar i den stekheta eftermiddagen. Fina vindar gjorde att vi kunde stänga av motorn så fort vi satt segel. Jippie!

Vi seglade men snart dog vinden av och vi behövde starta motorn. Och det var väl detta som kom att prägla hela överfarten, den från Menorca till Sardinien. Vi gick för motor. Sen kom vinden och vi stängde av motorn. Och så dog vinden och vi startade motorn. I exakt två dygn höll vi på. Motor på. Motor av. Men vi på Wilma var nog extra flitiga med att faktiskt segla när vi kunde...allt som gav lite mer än en och en halv knop fick oss att välja trasorna i masten. Stundtals så hade vi fin segling och gjorde då sex knop. Gratis är gott som ni vet och vem har bråttom på sjön liksom???

Oavsett så hade vi ingen sjö, så det var platt och fint där vi gled fram i dagarna två.

Inga vågor att tala om där ute på havet...

Liten kort resumé;

Vi såg en val som sprutade en stor kaskad av vatten rätt upp i skyn. Men det var svårt att fånga den på bild...den var rätt långt ut när vi fick fatt i kameran.

Vi hade sällskap av en trött men stor delfin en del av turen...han ville inte heller gärna vara med på bild.

Vi fick ingen fisk på kroken. Däremot plast.

En trött plastpåse på den stora kroken...plus bonusplast på den lilla kroken.

Vi åt pannkaka, köttbullar med klassiska tillbehör, skinkstek med gräddsås, potatis och äppelmos samt omelett ute på havet. Inte allt på en och samma gång bör tilläggas. Vi hängav oss åt lite andra godsaker också...frukt, kaka och chips (å så busigt...så mycket snask äter vi aldrig annars).

HUNGRIG! Ja det är man på havet...Styrman redo att hugga in!

Vi spelade Yatzy rätt många gånger... (med varierat resultat)

Vi lyssnade på P1 i Sommar och ingen båtgranne blev irriterad denna gång...(mestadels av tiden så såg vi ingen annan båt...vi var ensamma därute).

Vi diskade och dammsög (jo vi kan dammsuga där ute på havet...).

Vi tittade på två filmer...båda bra! (vi turas om att gå upp och kolla av ut i mörkret så vi inte kör in i något fartyg)

Och vi sov...eller rättare sagt så sov Kapten mycket och Styrman Pimpsten för lite. Någon måste ju framföra båten och då Kapten somnar gott så låter vi honom få sova tills han vaknar. Ja vi håller inte så hårt på vårt vaktschema som ni hör...

När inte Kapten sover så pysslar han med nåt...

Vi har sett två soluppgångar och två solnedgångar och två månuppgångar. Månuppgången var så speciell, månen var alldeles röd. Som en enorm babordslanterna som plötsligt började lysa där i horisonten. Först klack det till i Styrman där hon gnuggade ögonen och försökte tolka vad det var för rött hon såg. Men snart steg den upp på himlen och gav gott ljus åt natten.

Solnedgång på Medelhavet...

Sista natten såg vi Susans lanternor i mörkret och vi höll koll på henne. Hon har ingen AIS-sändare så det är lätt att tappa bort henne i allt det blåa. Senare när det hade ljusnat dag nummer två så kom vi allt närmare och med endast 50 distans kvar till Sardinien så var vi ifatt henne. Det blev lite trevligt småprat där ute på havet...

För ett tag så tappade vi bort Susan i allt det blå...men så dök hon upp igen...

Susan Seglar... (fast här nödgas vi går för motor...)

Vackra speglingar i vattnet...

Ja och till slut så kunde vi glida in i en Cala, en ankarvik och droppa ankaret. Med den italienska gästflaggan hissad. Här är det vackert...vi befinner oss i ett naturparksområde.

Kapten Betong/Kapten Kalsong hissar den italienska gästflaggan...

Vackra Italien...

Skepp o Hoj!
1 felix%25252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252520norberg:

skriven

Hej på Er. Bella Italia, undrar vad bella betyder.Kanske för att kyrkklockorna ringer ofta.Men för mig är slangbella begripligt,en y formad träpinne med ett gummiband fäst på topparna som kan användas vid hot m.m.Jag ser fram mot att få se vilken hamn Ni nu har ankrat på. Stor kram till Er båda. FELIX

Svar: Hej hej. Jo språk är roligt o klurigt. Bella betyder ju vacker. Och kortnamnet Bella sprunget ur Isabella, skulle då heta om man vill säga vackra Bella på italienska; Bella Bella. Klockrent skulle nog en engelsman kommenterat det hela 😄

2 Yvonne Bruddesta:

Jag säger bara WOW!!!! Puss och Kram från oss

Svar: Tack tack😍 Puss o kram till er!

3 Anna | Boihusbil:

skriven

Så härligt att ni kommit fram till Sardinien och att seglatsen (eller motorbåten) gått fint. Sällskap av både val och delfin, det är inte några dåliga kompisar det. Fast oschysst att de inte ville vara med på bild måste jag säga.

Svar: Ja och när vi tittade på fotona efter så har jag lyckats ta bilden för sent när de kommit ner under vattenytan igen. Så typiskt. Men vi fick ju uppleva ögonblicket i vart fall. Här är det fint, ska upptäcka snart. Blev segling igen igår 😄..kram!