Nu är det slut...

(...året 2018 går till ända och vi vänder blicken mot nya året...)

Naxos, Kykladerna, Grekland

Det har varit lite tyst på bloggen i några dagar. Vi, S/Y Wilma och S/Y Vaares besättning, har besök från våra danska seglarvänner Chris och Niko. Sedan de dök upp här på Naxos så har vi ägnat oss åt god mat, trevigt prat och utflykter.

Bland det mest underbara med att segla är alla fantastiska människor man möter. Emellanåt säger det klick och en djupare vänskap slår rot. Så skedde med våra danska vänner där vi var ett helt underbart gäng som umgicks på varvet i Amora för ungefär ett år sedan. Våra danska vänner seglade tidigare, men de sålde sin fina båt FAIR och sedan dess har de varit backpackers och sett andra sidan jordklotet. Sedan några månader tillbaka är de tillbaka i sin hemstad Thy och där arbetar de och sliter som de flesta andra. Men skam den som ger sig, våra vänner har satt upp nya djärva mål så nu håller de på att spara ihop pengar så deras nya drömmar kan gå i uppfyllelse. Vi är ganska säkra på att en vecka på Naxos med oss har sporrat dem än mer att sträva efter ett äventyrligt liv. Vi vet att de kommer att lyckas, för de har huvudet påskruvat rätt och hjärtat slår glatt av livslust. Likaså så förgyller de våra dagar med sin närvaro...aldrig har vi väl längtat så mycket efter att sticka ut och segla som under dessa dagar. Tur att året tar slut nu, så vi kan blicka framåt och planera för nästa års segling.

Gott Nytt År alla våra läsare. Det är en fröjd att ha er med på tåget (eller borde det heta båten?). Vi kan lova er att förutsatt att vi har fortsatt god hälsa så kommer vi att kunna erbjuda er en spännande tid med oss. Planerna går vilt för tillfället - vi har engagerat vår gode vän Konstruktören (om ni minns honom) i dessa. Han har som mål att kasta loss nästa år och idéerna börjar ta form. Vi har faktiskt sedan vi lämnade Sverige hela tiden väntat in honom. Det pirrar inombords och vi längtar. Men först blir det att se sig om här i Grekland, innan vi drar ur proppen ur nästa äventyrsflaska. Hoppas ni vill hänga med!

I dagarna två har vi hyrt bil här på Naxos och vi har upplevt denna helt underbara ö. Naxos har så mycket att erbjuda. Här kommer litet axplock från utflykterna vi gjort.

Röd penna visar turen dag 1, blå penna visar turen dag 2.

Dimitra Tempel (en luftig kåk sydost om Naxos stad)

Templet är daterat till 530 före Kristus och uppförd av tyrannen Lygdamis av Naxos. Rätt luftig kåk tycker vi själva...

Chalkeio / Halki (gamla huvudstaden)

Under bysantinsk tid så var detta huvudstaden på ön Naxos.

Här finner man öns äldsta kitronbränneri, tyvärr var det stängt för säsongen så vi kunde inte besöka det. Kitron är en citronlikör som tillverkas just på ön Naxos och den tillverkas i tre kulörter (och sannolikt med tre olika stilar därav). Grö, gul eller genomskinlig Kitros och även om bränneriet var stängt så fann vi flaskor av denna ädla dryck i andra affärer.

Inte helt otippat så fanns det i denna gamla huvudstad gott om citronträd. Överallt fann vi citroner...vackrare träd finns nog inte...

Vi blev kaffesugna så vi slog oss ner på ett kafé. Där satt vi under ett valv så solens strålar värmde oss gott. Uppe i bergen så är det betydligt kallare än nere i Chora/Naxos stad.

Filoti (bergsby beläget vid Naxos matematiska mittpunkt)

När vi passerade bergsbyn Filoti så fann vi en gullig kyrka i miniformat...

Vi passade på att gifta oss på nytt...

Apiranthos (bergsby byggd i marmor)

Apiranthos kallas även marmorbyn då det är en porslinsvit by med extraordinärt läge. Helt klart den vackraste byn på ön enligt S/Y Wilmas besättning. Detta är den äldsta byn i hela ögruppen Kykladerna och de första invånarna härstammade från ön Kreta. Byn är helt bil- och mopedfri och gatorna består mestadels av smala gator, gränder och trappor...

I marmorbyn mötte vi en åsna och två gamla greker i släptåg...

Vi fann oss en trevlig restaurang där vi åt en utsökt sen lunch...lamm av högsta kvalitet (får och getter springa fritt över bergskullarna runt dessa byar). Det var gott att komma in till värmen en stund...

Moutsouna (kustby på den östra sidan av Naxos)

Nedför bergen mot havet bar det därefter, till den lilla byn Moutsouna. Här fanns tidigare en riktig hamn då detta var en plats därifrån man skeppade smärgel. Idag är det en turistort av minsta sort, ett par caféer och några restaurangen jämte en vacker strand med vackraste solnedgång.

Resterna från smärgel-industrin. Smärgel undrar en del vad det är. Det är ett mineral, som en sorts sten som man gör smärgelduk och sandpapper av. Uppe från berget går det en linbana ner till Moutsouna, den har rostat och hänger öde över bergssluttningen. Än idag bryter man smärgel på ön Naxos fast inte via denna hamn och verksamheten i gruvorna är igång blott två månader om året. (Sannolikheten är stor att ditt slippapper hemma är tillverkad av smärgel från Naxos).

Via denna tågräls så fraktades smärgel ut till väntande lastbåt.

Solen håller på att gå ner och Kapten står vid kranen ute på piren... Vi gick en promenad och därefter åkte vi tillbaka till våra respektive båtar för lite sömn.

Tempel of Agia (28 km norrut från Naxos stad)

Denna fästning är från 1600-talet och det var en kombinerat torn, kloster och tillflyktsort för familjen Kokkos.

Kapten tittade ut genom ett av borgens fönster...

Inne i ena huset fann vi gammal olivoljepress...

Apollonas (öns nordligast by)

Nästa dag följde vi kusten norrut från vår hemmahamn. På den nordligaste spetsen kommer man till Appolonas, ännu en vacker by intill kusten. Charmig men mer eller mindre öde såhär på vintern. Glada var vi som fann ett enkelt café som hade öppet...

Utsikten från kafét, en vacker bukt där man kan ankra med Wilma. Men man bör välja en dag utan för stark meltemivind då detta ställe till viss del mynnar mot norr...

I ett av byns träd hade fyra katter tagit sin tillflykt...

Apollonas Kourus (en ofärdig staty inte långt från Apollonas)

En åttio ton tung marmorklump föreställande en gubbe som är 10,7 meter lång ligger ofärdig ute i klorofyllen. Kapten står på pannan på stenmannen...

Alldeles intill så fann Styrman vildväxande cyklamen. Denna blomma är ju vanlig som krukväxt hemma hos oss i norr. Och så slog det henne...heter det cyklamen efter cyklades/cykladerna/kyklanderna? Det vill säga ögruppen som Naxos hör till? När man läser på Wikipedia så står det att cyklamen är hemmahörande i Medelhavet, så helt osannolikt är det inte. Om någon läsare kan finna djupare information kring varför Cyklamen heter som den gör, så tas kunskapen tacksamt emot av vår besättning.

Apiranthos (marmorbyn igen)

Vi blev hungriga och då restaurangerna lyser med sin frånvaro så här off-season så for vi tillbaka till samma restaurang som dagen innan. Vi ville dessutom gärna promenera lite längre i marmorbyn då vi kände att detta var en plats vi ville se mer av...

Vackert, gammalt och slitet...detta är en liten oslipad diamant och besöker du Naxos så res gärna hit.

Det började skymma och vi tog oss tillbaka mot de låglänta delarna av ön. Vi passerade bondgårdar med nötkreatur och vackra gröna fält. Därefter körde vi förbi badstränderna Maragas, Plaka Beach och Agia Anna. Här ligger de finaste badstränderna på ön och tyvärr hade det börjat mörkna alltför mycket när vi passerade så även om vi själva såg en del så var det inte lönt att fotografera.

Tillbaka ombord på Wilma somnade vi snart som ett par klubbade sälar.

Skepp o Hoj!

Här följer bonusmaterial i form av fler blider från utflyktsdagarna...håll tillgodo;

Ett glatt gäng på Naxos...

Kapten framför ett gammalt tempel...

Styrman var också där!

Ett fotostopp längs med vägen...

På väg till ett fik i den gamla huvudstaden...

Mer citronträd...

Utanför en sliten dörr...

Underbart skönt när solen tittar fram...nu ska det smaka gott med fika...

Den lilla kyrkan i Filoti...

Kyrkan var öppen så vi gick in och tittade. Men man fick bara plats en person i taget inne i kyrkan...

En annan utsiktspunkt på ön...

Även hunden Birk ville kolla in utsikten...

Styrman sträcker ut sig...

Mer av marmorbyn...

Havet...

Vår hyrbil...

Chris fotograferar katterna i trädet...

Kapten längtar ut på sjön, här i Moutsouna...

Over and Out

1 Felix Norberg:

skriven

Väldigt många jordbor blickar bara framåt, men för Er som har möjligheten att blicka bakåt ger det glädje kunskap och förståelse för tidigare generationer. Fortsätt att forska i det som varit.FELIX

Svar: Japp, visst ska vi fortsätta utforska 😀😀😀. Gott nytt år
Projekt Sunshine

2 Anna / boihusbil.se:

skriven

Fantastiskt fina byar ni besökt. Att ni inspirerar vänner till mer liv för umgås hellre än förgås förvånar mig inte ett dugg :) Gott Nytt År vänner! Kram