Mot Isola Tavolara...

(...med slagpyts på huvudet...)

Vad gör man inte för att svalka sig...? Med hjälp av slagpytsen så kan man hålla huvudet kallt...(och blött).

Isola Tavolara, Sardinien, Italien

Det blev en kort seglats, kring 25 nautiska mil. Men åh så skönt att börja förflytta sig igen. Dagen bjöd på en stekande het sol och det skulle enligt prognosen bli fina seglingsvindar. Vindar som skulle fånga Wilma snett akterifrån bara vi kom runt det nordöstra hörnet. Skulle. För vindarna var alldeles för svaga och inte alls nordliga utan snarare från ost och sydost.

När vi passerat ett smalt sund så blev vattnet konstigt på andra sidan. Skvalpigt och där fick vi en plötsligt vindvridning så vi fick plötsligt back i seglen (enkelt beskrivet så kan vi säga att Wilma ofrivilligt slog och bytte seglingsbog och kurs utan hennes besättning var med på det). Autopiloten tyckte inte om detta heller. Så innan vi fått ordning på segel och autopilot så hade vi nästan gjort en åtta ute på havet. Ja vårt trackingspår på plottern liknade mer en åtta till siffra än ett fint streck på väg mot sitt mål.

Så kan det bli.

Senare dog vinden av och då...aj aj aj...det svider i plånboken och i den småländska nerven...så behövde vi starta motorn och gå för maskin (vi vill helst segla...ja annars hade vi ju köpt oss en motorbåt).

Sa vi att dagen var stekhet? Med allt hår på huvudet som Styrman Pimpsten har så är det ju som en bättre rysk pälsmössa som hon ju aldrig kan ta av sig. Så såg hon ingen annan lösning än att ta slagpytsen och fiska upp lite havsvatten och skölja detta över huvud och hår. Skönt! Välbehövligt. Det krävdes tre hinkar innan hon kände att hjärnan slutat koka.

Heta dagar nu i augusti...

Väl framme vid vår ankring intill den fantastiskt vackra ön Isola Tavolara så hittade vi en ledig plats för oss. Vår vän på Vaare hade dock bekymmer med att få ankaret att fästa, han var inte ensam om detta även en katamaran intill oss fick göra flertalet försök. Vid vännens sista ankringsförsök så såg han att en länk i ankarkättingen hade brustit. Not good!

Brustet hjärta...nej vi menar brusten länk...

Vi löste detta genom att när vi var ankrade och klara så hoppade Kapten Betong över på Vaare med vinkelslipen i högsta hugg. Så togs länken bort och ersattes med en schackel som låsörat sen kapades av för att inte fastna i ankarspelet. En provisorisk lösning men det håller tills vännen hunnit fixa en ny ankarkätting. Möjligen så står ett Rocna-ankare på hans önskelista också...för han har nog sett att vi med Rocnas allt som oftast kastar i ankaret och sen går och häller upp en kopp kaffe eller knäpper upp en öl två sekunder senare. Det är få gånger vårt ankare inte fått fäste på första försök.

Kapten Betong lagar provisoriskt...

Till slut kom Kapten Betong tillbaka till sin besättning och båt. Vi satt sedan i den ljumma kvällen i lyktans sken och njöt av god mat. En köttbit med råstekt potatis och vitlöksaioli och livet kändes förträffligt.

Solen går upp bakom klippan på Isola Tavolara...den liknar Gibraltarklippan...

För övrigt så skulle vi kunna tro att vi har hamnat i Gibraltar. För klippan intill ankarviken är mycket lik Gibraltarklippan och man får samma fantastiska känsla. Som en sorts naturens egen beskyddande mor som ser till att vi ligger trygga här intill hennes fot.

Skepp o Hoj!

1 Christina :

skriven

Hejhopp.... ja, det kan va gott me ett dopp 😉😃
Här blåser det mer än behövligt idag så håret susar runt skallen och bladen flaxat.... nu fick jag besök 🤗

Svar: Ha ha ha 😃😎😂. Du e ju för rolig. Håll i hatten 💂💖😍
Projekt Sunshine

2 Christina :

skriven

Nu så.... vila och summering av dagen 😃 Träffade fader Felix idag med sin rullande kompis.... han tog en liten promenad.... Han väntade på en liten detalj som kanske kunde ta honom ner till Grötö 😎🛵🏎
En go herre med glatt humör 👍🏻
Vinden har lagt sig och jag me 🤭😉
Mikael har börjat pula me fiskebåten 😳
Däcket skall plastas innan sjösättning... men vet inte vilket år.... Vesta ska ju också i sjön... Får se när det sker🙃
Nu startar LWM-veckan imorgon med acceleration som avslutas med en matt kvinna på lördag 😅😅
Hoppas ni har det lungt o skönt ... vart e ni i början på november 🤭😎🤭😎🤭😎🙃
😘🤗 på er

Svar: Ah så skoj att höra att fiskebåtens renovering fortskrider. Det får nog bli ett studiebesök nästa gång vi är hemma 😄. Stämmer tidsplan så är vi i Grekland i november. Men vi kan i dagsläget inte säga var. Vi har ännu närmare 900 distans innan vi är på Naxos dit vi försöker komma till i början av oktober. Har ni planer på att boka flyg 😍😁😎? Men dock har vi inte planerat sluta segla för vintern i November och det finns ju ratt, motor o segel på skutan 😁😁😁.