Vad gäller egentligen???

Nu är vi startklara, vi räknar med att kapa snörena i morgon och stäva mot Vlissingen. Vi lägger oss innan slussen. På andra sidan så har vi fullt tidvatten och strömmar, för då är vi i Engelska Kanalen.
 
Vartefter vi har lämnat de svenska vattnet så har våra förutsättningar förändrats. Här i kanalerna så är det konsten att slussa och ta sig igenom enormt många broöppningar som gäller. Här får man emellanåt hålla huvudet kallt vad det gäller djupet, då många kanaler stundom är grunda.
 
Nu när vi lämnar Nederländerna och tar oss ut i Engelska Kanalen så är det tidvatten, ström och hög- o lågvatten som vi behöver räkna på. Och detta i kombination med våghöjd, vindriktning, vältrafikerade farleder med separationszoner och trafikområden, vattendjup i hamnar och till detta gärna önskan om att segla i dagsljus. Något som inte alltid fungerar så här på vintern. Det ställer onekligen frågorna på spets.
 
Vi gillar att planera våra kommande rutter och känner att det är roligt. Men vi hör också mångas goda råd vilket vi nu med erfarenhet känner att vi tar med en nypa salt. Det är långt ifrån att det är sant, det vi hör. Vi söker information själva från mer säkra källor. Det garanterar oss ingalunda från att "göra fel". Men blir det inte som vi tänkt så har vi iallafall inte gått på hörsägen, utan vi får stå och leva med våra egna misstag.
 
En sak som vi ibland hör är att det finns en tro att strömmen vänder när vattnet står som lägst/högst. Men det är inte sant. När vi tittar i tidvattentabellen för Vlissingen nu på torsdag, så står vattnet som högst klockan 05:20. Men går vi ut då genom slussen så möts vi faktiskt av 3,5 knops motström. Strömmen har en fördröjning och vänder först 07:30. Däremot är ju nivån av tidvattnet otroligt viktig ifall man ämnar angöra eller lägga ut från en hamn som är torrlagd vid lågvatten. I tabellen nedan framgår det inte när strömmen vänder eller hur stark den är.
Tidetable for Vlissingen
 
 
 En annan sak som vi hör lite olika saker om är det här med VHF-zoner.
 
Här (bilden ovan) är kusten mellan Vlissingen fram till Oostende. Här finns en massa information med vilken VHF-kanal som gäller i vilket trafikområde. Det står att man ska ropa upp och anmäla sin ankomst till Harbour Control/Pilot i respektive hamn. Men när vi läser närmare på myndighetens websida så står det att "om du har en fritidsbåt så har du endast krav att lyssna på kanalen IFALL du har en monterad VHF-radio ombord". Med andra ord så är det inte ens tvunget att ha VHF, men att det är påbjudet att hela tiden lyssna av och ta del av den informationen som dyker upp på radion. De ska kunna ropa upp dig ifall det är något (ifall du har VHF).
(Däremot ska man ropa upp Calais Port Control/Dover Port Control samt marinan för att få plats. Dessa är enormt vältraffikerade hamnar)
 
Vad som gäller i en rad frågor kring segling är inte alltid så lätt att finna. Vi får ideligen revidera sådant vi hört efter det vi sökt lite djupare efter fakta. Men vet du med dig att du har en bra grundkunskap så räcker det långt. Man ska inte stirra för mycket utan saker löser sig vareftersom. Man får inte lyssna in för mycket av andras historier. Som att det skulle vara så omöjligt att segla längs med kusten inne i Biscaya. Vad fasen, kusten är ju fylld av hamnar och fritidsbåtar. Det är som att tro att man automatiskt skulle ha problem att segla i Skandinavien på grund av is. Det kanske en spanjor tror. Men vi som bor där vet ju att det långt ifrån alltid förhåller sig så.
 
Så vad som gäller för dig och för stunden beror på så mycket. Årstid, väder, båten, besättningen...
 
Man får ta saker med en nypa salt och leta information på egenhand och utgå från dina egna förutsättningar.
 
Här i Middelburg ger vi hamnens faciliteter följande betyg.
 
Duschtemp: 5
Duschtryck: 4
Miljö: 2
Internet: 4
 
Kommentar: Nu på vintern så är endast en dusch öppen, handikappduschen. Det finns inget duschdrapperi och det finns ingen bänk eller krok att hänga upp kläderna på. Så det mesta blir dyngsurt, duschstrålarna landade till och med i papperskorgen. Så vi kunde inte lägga några kläder på golvet utan vi tassade ut på toaletterna och lämnade kläderna där. I handfaten finns det inget varmvatten vilket är ett minus när kapten vill raka sig.
 
Skepp o Hoj!
 
 
 
 
 
 
 

Mitt i ett äventyr

Vi har haft en fixardag ombord. Först började vi dagen med en förmiddagsfika hos vår norska båtgranne Öjvind. Vid lunch vinkade vi av honom då han tog sikte på Vlissingen. Vi planerar att gå dit först på onsdag som det ser ut.
 
Kapten lagade fästet som håller bommen fast i masten. Det rostfria beslaget hade fått en spricka och godset var nött efter många års slitage. Det är lite så vi fungerar, att hela tiden arbeta proaktivt med service och underhåll. Nu hade säkert fästet hållt länge än. Men varför bli överraskad av att något går sönder när man är ute på havet. När man kan syna båten fortlöpande och ta i tu med det man upptäcker. Överraskningar blir det ändå. Så bäst att hålla ner antalet i den mån man kan. Kapten svetsade på en förstärkning och monterade fast bommen på nytt.
En rejäl förstärkning...
 
Vi har även haft lite dålig fart på spisen. Så har det varit ett tag, men nu tog vi itu med problemet. Vi servar den med jämna mellanrum så vi förstod oss inte riktigt på varför den skulle till och krångla. Men när vi plockat isär och tittat, så upptäckte vi att det inte rann till någon vidare mängd diesel från tanken. Vi skruvade loss hela tanken och tog den bort till verkstan. Väl där när vi plockat bort nippeln och tilloppsröret så upptäckte vi att dessa var igensatta av gamla avlagringar eller något sådant. Om det kommer från dieseln eller från själva tanken som var begagnad när vi monterade den, vet vi inte riktigt. Men nu har vi gjort rent, fyllt på ny diesel och bytt filter. Och spisen fungerar väldigt bra.
 
Medan Kapten var ute på däck och arbetade så passade Pimpsten på att städa i skåp och lådor. Och plantera lite frön. Därefter tog vi oss ut på en promenad och gjorde matinköp. Då vi troligtvis inte blir liggandes här så länge så ser vi till att ha båten förberedd för avfärd mest hela tiden. Så vi håller lagrena påfyllda och båten stuvad. Vi har haft betydligt varmare väder idag, plus 8 grader. Och all is i hamnen har nu smält bort.
 
Här ligger Wilma i Middelburg.
 
Det spritter lite i kroppen så här när man känner att våren är i antågande. Vi är hungriga på att ge oss iväg. Mot våren och nya platser. Så mycket spännande vi har framför oss.
 
Livet är lite som Carola sjöng...
 
Mitt i ett äventyr
Du tänder en eld som aldrig kan försvinna
Brinnande av livslust hissar jag segel
Och reser på främmande hav
(Mitt) i ett äventyr
Och upptäcker allting som jag har att vinna
Ingen kan stoppa mig, mitt äventyr är med dig


Skepp o Hoj!
 
 
 

Middelburg

Karta över Middelburg år 1652. Staden fick stadsrättigheter år 1217. Middelburg är idag en vacker stad med många historiska byggnader, många trevliga butiker och restauranger. Men staden har ett litet mörkt förflutet, då staden spelade en stor roll i 1700-talets slaverihandel.
Mellan 1732-1804 så genomförde köpmän från Vlissingen och Middelburg totalt 424 slavresor. Resorna ingick i de så kallade triangelresorna, Triangle Trade.
Efter att afrikanerna kom ombord så påbörjades en resa som tog 2 månader. Då slavar var en handlesvara så var det viktigt att eftersträva att de överlevde överresan. Därför gav kaptenerna order om att slavarna skulle behandlas ordentligt, onödigt våld och sexuella övergrepp var strängt förbjudet.
Men resan var tuff, det var trångt och sjukdomar som dysenteri, smittkoppor och tuberkulos var vanliga. Långt ifrån alla överlevde resan.
Ombord på fartyget så rymdes 319 slavar och en besättning på 33 personer. Med över 400 resor så uppgick antalet slavar till mer än 100.000.
 
På vår promenad genom Middelburg så sprang vi på ett Monument till minne av slaveritiden.
Onekligen ett stycke mörk historia för Middelburg. Men vi svenskar ska inte slå oss för bröstet på något sätt. Även Sverige var involverade i den transatlantiska slavhandeln. Sverige hade avtal med England och Nederländerna och även vi hade några fartyg som fraktade slavar. I Sverige har slaveriet varit förbjudet sedan år 1335. Men det hindrade inte Sverige från att legalisera slavhandeln utanför Sveriges gränser, i synnerhet under den Gustavianska tiden på 1700-talet.
 
När man reflekterar så inser man att människor i alla tider har förtryckt och behandlat varandra rätt illa. Historien verkar ideligen upprepa sig. Det känns inte som vi lär oss av våra egna misstag. Slaveri, judeutrotning och förtryck av romer och andra minoriteter. Exemplena är många. Och i dagarna har USA infört inreseförbud för personer som kommer från sju i huvudsakligen muslimska länder. Onekligen en kollektiv bestraffning. Det drabbar inte minst många svenskar. (Har du tillexempel levt i Sverige i nästan hela ditt liv, har svenskt pass och medborgarskap, lever västerländskt och kanske inte ens är muslim i din tro. Men att du har dubbla medborgarskap, tillexempelvis i ditt födelseland Iran. Ja då går det nu inte längre att åka till USA) Vi får hoppas att terrorism kommer att motarbetas på annat sätt än detta.
 
Ja ja...den som lever får se. Men vi hoppas folk inte glömmer bort att främlingar kan vara vänner som man ännu inte känner. Tänk om vi alla var lika. Gud så tråkigt.
 
Skepp o Hoj!