Dags att kasta loss

I morgon beräknar vi kasta loss från Öckerö. Väder och vindar ser ut att bli bra. Och på den utlovade riktningen av vinden så får vi gynnsammare förutsättning att gå direkt till Anholt. Det blir ett längre ben att gå, cirka 60 distans. Så det blir en lång härlig dag på havet. Rätt lite grundvind med byar uppemot 10 m/s. Vi hoppas det ska blåsa något lite mer så vi får bra skjuts över Kattegatt. Men som alltid på havet gäller devisen att sjömannen kommer när han kan. Man vet aldrig ens alltid vart man hamnar, särskilt om man tänkt segla och inte använda järn-genuan (Fordmotorn).
Så för den som kanske ligger hemma lite trött i morgon söndag efter ett vilt Valborgsfirande, kan denne följa oss via Marintraffic som ligger länkad via vår blogg.
 
Varför åker vi till Anholt??? Jo bara för att gå in på Anholts Kro och äta smörrebröd och ta en tuborg. En anledning god som något. Men vi får se, än är vi inte där. Nu är vi på Öckerö och vi ska ha lite trevligt med vännerna här innan vi får krama varann farväl.
 
Trevlig Valborg och Skepp o Hoj!
 
 
 

Väntar in rätta vindar

Det finns fler båtar som heter Wilma, denna fann vi på en av våra promenader i hamnen.
Nu är inte materialet betong som på vår Wilma. Men det finns ju en given anledning till namnvalet på vår båt. Namnet Wilma anbilangar på Wilma i Familjen Flintstones, ni vet den där serien som utspelar sig i en stenåldermiljö. Deras hus är av sten, så även deras bil. Och hade de en båt, så skulle ju den givetvis vara av sten. Huvudpersonen i Flintstones är ju Fred (lite lustigt eftersom Tjoppe egentligen heter Fredrik) och hans fru heter då Wilma. Så vår båt heter Wilma för att den i  det närmaste är en stenbåt.
 
Nu inväntar vi lite bättre väder, inte bara för att segla vidare, utan även för att kunna sätta dit namnet S/Y Wilma på skrovet. Valet av typsnitt kommer mycket väl harmonisera med familjen Flintstones, så håll utkik i inläggen inom snar framtid, så kommer ni får se hur det blev. Om varför båten på bilden ovan heter Wilma har vi ingen aning om. Det är en plastbåt och kanske är det ägarens gamla flamma som avses. Eller möjligtvis Helenas systers hund, som heter Wilma.
Wilma Flinta.
En annan Wilma. Voff
 
Vi håller som sagt på att planera in nästa segeletapp. April har ju varit väldigt kall minst sagt. Och vi försöker pricka in en dag som i och för sig inte behöver vara särskilt varm, men gärna uppehåll och någorlunda gynnsamma vindar. Vi har ju inte bråttom så vi kan gott ligga på Öckerö och äta god mat och umgås med vännerna tills vi får bra segelväder. Och nu ser söndag ut att bli hygglig. Planen är Danmark, Læsö eller direkt till Anholt om den vinden visar sig bättre. Vi vill ju om möjligt ha vinden med oss men av någon anledning så blåser det nästan alltid västligt på västkusten. På SMHI så ändrar de vindriktningen ideligen för helgen så det blir intressant att se vad det till slut blir.
 
Vi var inne i Göteborg i lite ärenden häromdagen och vi passade på att promenera längs med Drömmarnas Kaj. Det är ju intressant att gå där, men vi blir inte direkt sugna på ett nytt renoveringsobjekt. Tyvärr så blir det sällan någon reda med flertalet av dessa båtar. Entusiasmen finns men det krävs så mycket mer för ett stort båtprojekt ska kunna ros i land. Inte minst tid och pengar vilket är en bristvara för de flesta. Så åren går och båtarna ligger kvar. Det blir liksom presenning på och presenning av. Vi såg ingen byggaktivitet alls, det bådar inte gott. Vi är lite kluvna kring detta, ett fantastiskt marint arv ligger här. Men ska båtarna bara ligga intill kaj och inte få sin välbehövliga renovering för att kunna blomstra, när ett fartyg väl är såpass nedgånget att det står utom hopp om räddning, ja då är det bättre att hugga upp det. Under alla gånger vi promenerat där har det alltid legat något fartyg sjunket. Denna gång var inget undantag.
Problemet är att många gånger kan du köpa ett gammalt uttjänt fartyg för bara en krona. Man tror att man kan renovera upp detta för några tusenlappar avsatta från sin lön. Det går inte. Någon läsare som blir sugen??
 
Så om ett par dagar kastar vi loss, ni följer väl oss via Marintraffic?!
 
Skepp o Hoj!
 
 
 
 

Mat o Dryck

Ombord har vi vattenkylda kompressorer till vår kyl och frys. Det är alltså sjövattnet som ser till att vitvarorna fungerar och de är därför inte heller så känsliga för varmare breddgrader. En klassisk kyl som är luftkyl skulle få arbeta hårt för att orka hålla maten kall. Trots ett stort matintresse så saknar vi en massa ting man kan tycka höra till ett kök, vi har varken ugn eller micro ombord. Men det fungerar fint och uppfinningsrikedomen ser inga begränsningar. För ett tag sedan så lagade vi en laxpudding i stekpannan och denna blev den godaste laxpuddingen vi ätit. Nu ska vi snart köra en jansson och se om det fungerar lika bra. Det svåraste är nog bröd, det går att baka en del i stekpanna, Helena har sedan bonnmoretiden en fint recept på ett tunnbrödsliknande bröd som gräddas i stekpanna. Men å andra sidan så äter vi väldigt lite bröd i hushållet...förlåt det måste ju heta båthållet. Så gott som aldrig smörgåsar utan bröd blir det mest till mat såsom soppa och grytor.
 
Vi försöker vara noga med råvaror också. En blandning mellan en rad olika aspekter gör att vi försöker få i oss näringstät mat. Helst bra råvaror, lagat från grunden med ett ursprung som vi gillar. Vad det gäller kött så blir vi glada när vi hittar gräsbetat och lokalproducerat. Idag så har vi mycket på grund av industrialieringen kring mat en stor obalans mellan intaget av Omega 3 och Omega 6. Din kropp och din hjärna byggs delvis upp av ett slags fett som heter omega 3. Men din kropp kan inte bilda sådant fett. Det är alltså livsnödvändigt att få i dig omega 3 genom maten du äter. Problemet idag är att västerländsk mat innehåller mindre och mindre omega 3. Omega 6 driver på inflammationer i kroppen och omega 3 dämpar inflammationer i kroppen Som exempel så innehåller ekologiska ägg mer Omega 3 mot konventionella burhöns som drivs fram i stora hönserier. För burhöns får  det maximalt vara 16 hönor i varje bur. Detta innebär att det går 16 höns per 0,96 kvadratmeter. HUA! Till skillnad mot ekologiska ägg där hönorna får gå fritt med tillgång till dagsljus året om och under sommarmånaderna har de tillgång till att vistas ute. 
 
Svårast är att hitta bra kött, men gräsbetat kött som är lokalproducerat finns. Men kostar tyvärr. Men i den mån vi kan så prioriterar vi bra kött från till exempel lyckliga grisar. Helena har ju lång erfarenhet av hur stor skillnaden är på kvaliteten på fabriksproducerat kött mot hemmaslaktad glad gris från gården hemma. Bara utseendet på kotletten skiljer. I konventionell grisproduktion ofta från de länder vi importerar mycket fläskkött ifrån, så trängs grisarna ihop och får inte tillräckligt med strö att sysselsätta sig med. Bara i Danmark så föds det upp 25 miljoner grisar om året. Många bönder vill driva gård mer naturligt, men det är svårt om än omöjligt att bedriva jordbruk på ett lönsamt sätt idag med den industri och prissättning som råder. Mellanhänder tar det mesta, och bönderna får en bråkdel av kakan fast de står för den största kostnaden som även innefattar ansvar för djurvård. Ja ja det finns mycket att säga om detta. Men det är inte bara djurhållningen som skiljer utan även att vi människor som äter dessa produkter får i oss en obalans mellan omega 3 och omega 6 vilket inte gör bra för vår hälsa. Och ekologiskt som många fnyser åt. Ja ekologiskt är egentligen "gammeldags", det vill säga det vi gärna fortfarande tror fast mycket utav matindustrin idag just är en industri. Det går inga små hönor och pickar på gårdsbacken idag. Ur den aspekten så var all produktion ekologisk på gammelmormors tid. Något har gått snett.
 
Och vi har nog ofta en annan bild än den sanna sanningen. Vi stod och pratade med en vän om vin, bag-in-box-viner. Med fancy etiketter på boxen och bilder på vackra vinrankor och ekfat så tror man att den pittoreska vingården har ansvarat för produktionen från frö till färdig dryck så att säga. Så icke heller. En stor del av vinet vi dricker här hemma är härtappat. Råvin kommer i flexitankar om 24000 liter med lastfartyg till Helsingborg, som fraktas till Simrishamn där de vinerna blandas, stabiliseras, filtreras och paketeras. Därefter körs de till Systembolagets lagercentraler och vidare ut till butikerna. Så när du står på Systembolaget med din box i handen och tittar på denna så kommer boxen och paketeringen från Simrishamn. Däremot har vindruvorna vuxit i det land och på den plats som anges. Detta är inte alls fusk, det finns många duktiga internationella vinmakare som arbetar i Simrishamn. Men vi konsumenter vill gärna tro att detta är en produkt helt och hållet framställt i det land och på den plats som bilden och texten på boxen speglar.
 
Vi hittade fint kött i affären här på Öckerö och slog till.
Kött från grisar som fått gå ute året om. Från Kristianstad. Det ska bli spännande att steka denna fina glada gris full med omega 3. Gärna med en härlig sallad till och kanske lite kryddsmör från den egna kryddodlingen ombord. Vi gillar kött, bra kött och skulle inte kunna bli vegetarianer. Och vi älskar grönsaker, varierande grönsaker som balanserar en måltid. Framför allt så gillar vi bra kvalitet. Tyvärr lite dyrt men vi försöker ändå välja bra alternativ. Men då vi inte dricker läsk och vi äter varken godis och sällan kakor så lägger vi hellre den slanten på riktig mat.
 
Så ombord så äter vi enkelt och bra så långt vi klarar. Så mycket lagat från råvaror som det bara går. Det är vår investering i oss själva, bra mat. Coca Cola får någon annan dricka.
 
Annars så är det full rulle här på Öckerö, en levande hamn minst sagt.
 
Skepp o Hoj!