M/S Sunshine af Sweden

Ja idag så var vi med i Hallandsposten med ett reportage. Stadens lokala tidning har ju följt oss under alla byggåren, och nu när de fick höra att vi lagt ut båten till försäljning så undrar ju givetvis HP såväl som Halmstadborna om varför man väljer att lägga ut sin stora dröm till försäljning.
 
Bild i Hallandsposten, fotograf Roger Larsson. Artikeln publicerad den 31 januari 2015.
 
Reportern undrade därför om det inte var en god idé med en blänkare kring detta, för att ge svar åt alla funderingar och spekulationer som gärna uppstår. På något sätt så ter det sig onaturligt och ologiskt i folks ögon att man först lägger ner så mycket tid och pengar på en sak och sen ganska fort därefter avyttrar saken. Men vi tänker inte alls så. Till saken är att det är tack vare vårt båtbygge som vi skapat oss en plattform för nästa dröm.
 
Nu tror vi i och för sig att båten inte är så lättsåld, pengen är stor och detta ska lyckas kombineras med en potentiell köpare som gillar denna typ av båt. Men vi har ju flera tänkbara scenarier i hur vi tar nästa steg beroende på om båten blir såld och i sådana fall till vilket pris. Givetvis har vi även ett trevligt lappkast utifall vi behåller vår underbara båt, men då går förändringen inte lika fort. Dock kittlar det entreprenörs- och äventyrsnerven i oss båda. Det känns lite konstigt att inte veta så mycket om framtiden, vi står i ett vägskäl och det hela hänger på försäljningen vilken väg vi ska vika av på. Alla vägar mynnar i något roligt, men de skiljer sig vitt åt beroende på vad som händer.
 
Vi tyckte reportaget var riktigt bra skriven, och en härlig film fanns med och det är inte annat än att man sträcker på sig lite, för vi känner oss väldigt nöjda med båtbygget.
 
 
 
Vår skuta som haft arbetsnamnet och restaurangnamnet M/S Sunshine men som i registret hetat M/S Orskär har nu fått det officiella namnet M/S Sunshine af Sweden. M/S Sunshine var upptaget i registret så vi la till "af Sweden". Det kan te sig rätt bra, då hon kan ligga i vilken hamn som helst utan att det känns som hon hamnat på villovägar.
 
Vi tog en promenad nyligen utmed Laholmsbukten, och så vackert stilla det kan vara även i januari månad. Hade vi haft någon av våra mindre båtar sjösatt denna dag så hade vi varit ute och guppat på havet.
 
Skepp o Hoj
 
Tjoppe och Helena
 
 
 

The Bucket list

På sistone har det florerat mycket kring folks "Bucket List". Uttycket kommer från engelskans "kick the bucket" och är en omskrivning för att dö. På svenska hade vi väl sagt att "lägga näsan i vädret". Man gör sig således en lista över saker man vill hinna med innan man dör.
 
Av dessa drömmar man har satt upp på sin lista så tror vi två att många gånger så blir det just bara en drömmarnas lista. Målen är väldigt högt satta och inte med hänsyn till att när man blir äldre då blir man naturligt begränsad. Kanske man inte tycker alls det vore roligt att hoppa bungy-jump som 90-åring utan detta tillhör en ung människas dröm. Och tiden, ja man skjuter drömmarna framåt och framåt. Troligtvis så läggs ens "bucket list" i en skrivbordslåda och glöms bort medan väckerklockan ringer på måndag morgon, man tittar på tipsextra på lördagen och går en promenad på söndagen. Och så rullar det på, år efter år.
 
Vår idé med att bygga om ett fartyg för att driva café var en dröm (sprungen ur en dröm) som Helena fick och Tjoppe hakade på idén. Till personer är vi ju som sagt mycket mer av entreprenörer och upptäckare än förvaltare och trygghetssökare. Och med många maträtter serverade och långa disknätter i ryggen så känner vi faktiskt att vi kanske gjort det bästa av allt. Vi har förberett för någon annan att ta över, antingen båten som den är, eller kanske för att driva någon form av verksamhet. Och båten är ju flyttbar så den kan läggas i princip var som helst längs med vår långa svenska kust. Vi slog till en sommar och hade hur kul som helst, med total avsaknad av sömn, många nya vänner på vägen och underbara gäster. Och uppskattad mat med pricken över i:et genom en första plats på Tripadvisor av alla restauranger i Halmstad.
 
 
Då är ju just frågan om man ska fortsätta laga mat och diska i fortsättningen. Eller om man ska plocka upp nästa sak på sin Bucket List. Och idéerna och drömmarna om vad vi vill uppleva råder det ingen brist på. Vi utvecklar våra tankar och de tar allt mer form. Lediga dagar ihop är smått på livsfarliga, vi formger och målar upp och planerar hur dessa drömmar ska kunna förverkligas. Och som regel är det ju brist på tid och pengar som sätter käppar i hjulet.
 
Nu har vi en lösning på detta, förhoppningsvis. Genom att någon får chansen att ta över vår dröm M/S Sunshine så kan vi fortsätta med våra drömmar som ännu finns kvar på vår hink-lista. Därför är hon till salu, vår skuta. Hon håller s k Stockholmsklass och klarar kraven för de hamnar där man får skriva sig permanent om det är det man önskar. Och godkänt kök för café och restaurang likaså. Så nu finns en annons på Skutan med underbara bilder på båten.
 
Nu är vi väl medvetna om att det kanske inte är det lättaste att sälja ett objekt som detta, det är nog mångas dröm men den är ju inte gratis direkt även om priset är väl bantat. Priset är sänkt med en miljon mot vad vi har investerat. Och vi är alltid öppna att diskutera vilket seriöst bud som helst, men givetvis måste en försäljning landa i en
win-win-situation. Se annons i länken nedan:
 
 
Och alla är ju jättenyfikna på vår nästa dröm är. Det är ju inte riktigt offentligt, dels så håller den fortfarande på att ta form. Men vi kan avslöja att vid en försäljning så har det något med UNESCOS Världsarv att göra. Och blir inte båten såld så gör vi tillvidare en liten variant på hemmaplan för att träna oss inför det stora äventyret. Och det gäller att inte vänta, allt kan man inte göra när gobba-jävel och gomma-jävel är gamla och stela och saknar smidighet och styrka. Och nu har vi bestämt att det ska bli av endera nu snart eller inom närmaste åren och inte stanna vid en bortglömd lista i skrivbordslådan. En som lever får se. Och den som känner oss vet nog med sig att mycket av det vi säger - faktiskt ofta kommer hända.
 
Och Konstruktörens erbjudande sågar vi å det bestämdaste, han ville byta vår skuta mot en bucklig järnbåt och en lagom rostig V-40. Han försökte med en övertalning i helgen med att håva fram en vindunk, men vi gick inte på det.
 
Skepp o Skoj!
 
Tjoppe och Helena
 
 
 
 
 

Nissan bred tack vare Egon

 
Nissan har rämnat och vi har säkrat båtar och inte minst ett tiotal y-bommar som var på rymmen. Det är sorgligt att en del båtägare lyser med sin frånvaro, då deras båtar är rätt dyra och båtgrannar får ta hand om deras egendom för att rädda dem från skador. Man kan inte lämna sin båt i månader utan uppsikt, och när man sliter hårt i vinden med vattnet högt upp på stövelskaften för att rädda deras båt så blir man rätt förbannad. Tack och lov så är de flesta båtägarna närvarande och vi hjälps åt med gemensamma krafter. Dels har vi dragit upp en stor stam på kanske en 15 meter som hade kilat in sig illa mellan en liten träbåt och kaj.
Båtklubbens y-bommar på rymmen ut i Nissan.
Tjoppe säkrar y-bommar. Kajen står under vatten.

 
Skepp och Hoj
Tjoppe och Helena