Vem drog ur pluggen?

Någon har dragit ur pluggen i Nissan. Lågvatten så till den milda grad att vi nästan kan gå torrskodda rätt över ån. Lite konstigt blir det när man ska kliva ut från båten och upp  på kajen. Bonk, först slår dörren i kajen så den inte går att öppna mer än halvvägs. Och nätt och jämt kommer man upp på kajen utan stege. När man sen ska tillbaka ner på båten så riskerar man att kliva upp på taket och inte in på båten. Ytterkanten på plåttaket når i brösthöjd.

Det var den 27 november, nästan på dagen för två månader sedan som vi hade ett extremt högvatten när orkanen drog fram. Nissan stod flera decimetrar ovanför kajen. Nu blev vi nyfikna, så vi tog fram tumstocken och jämförde lägsta och högsta höjd, 26 jan 2012 mot 27 nov 2011.

2,80 meter skiljer högsta och lägsta nivån. Nästan tre meter. Lite till så står nog båten på botten av Nissan. Kanske att kölen skrapar i någon gammal islängd (inte is-längd utan i-slängd) cykel. Nu överdriver vi nog lite, för helt torrskodda kan vi inte gå på Nissan och det återstår nog lite till innan kölen slår i botten. Vår båt sticker ca 2,5 meter i djup. Men helt säkra kan vi nog inte vara..



Och inte nog med att någon dragit ur pluggen, någon har även fixat kallt med isbildning som följd. Nu har vi börjat knacka is igen, tack och lov första gången denna vinter. Men ändå, hade det inte varit lite bättre med blidgrader nu när våren ändå är i antågande?

Inne på båten har vi det skönt och mysigt, och julduken har blivit utbytt mot något mer vårigt.



Och nere i maskinrummet fortsätter Tjoppe sitt färdigställande. Nu ägnar han sig åt strömdragning. Vi har haft vattennivålarmet bortkopplat en tid och nu var det dags att koppla på det igen. Nu är 4 larmportar igång, vi har ytterligare två som vi kan koppla på när vi så önskar. Så larmet går om följande händer;

1. Strömbortfall (då blir det mörkt)
2. Pannan stannar (då blir det kallt)
3. Vattennivåindikatorn aktiveras (då blir det panik)
4. Inbrottslarmet går (då blir vi förbannade)

Vi fortsätter vårt säkerhetsarbete ombord, en punkt som alltid står högt på agendan.

Vi har ytterligare ett larm, en gånggång som går när baren öppnas. Det sköts manuellt och när detta sker blir vi glada. Sen lite runda. Sen lite trötta..Får man skriva vad som helst på en blogg?! Stryk det sista, vi sköter oss alltid. Är det någon som har ett radergummi eller tippex??? Nä hä, då får det väl stå kvar då.

Jobbigt om alla larmen går samtidigt, då springer man runt i mörkret och fryser, får panik och letar efter den djävulen som tagit sig in på båten samtidigt som gånggången går, för då måste man börja le, vingla och gå och lägga sig. Puh!

Två lediga portar kvar, några bra tips för dessa? Tjoppe borde ha ett för när det vankas regn iallafall. Och den andra borde då kopplas till ett svordomsfilter för Helenas skull. Vi får fundera på detta..

Slå i gång-gången!

Tjoppe och Helena

Röriga regler!

Vi fick ett roligt och passande mail av Leffe, en av våra bloggläsare. Med tanke på alla rördragningar i maskinrummet så är här bra tips för den som ska dra rör i större befattning. Det är nämligen mycket att hålla koll på. Vi tackar Leffe och lägger härmed ut tipsen. Håll tillgodo!



Mycket kan gå fel när man jobbar med rör, här är några tips som förhoppningsvis gör det mindre rörigt.

1. Hela röret skall tillverkas av ett långt hål omgivet av stål, aluminium eller plast och centrerat omkring kärnan av hålet.

2. Hela röret måste bestå av hål i hela dess längd, hålet skall dessutom vara lika långt som röret.

3. Innerdiametern av röret får inte vara större än ytterdiametern, annars hamnar hålet på utsidan.

4. Hela röret skall innehålla enbart hål så att vatten eller andra medel kan flyta fritt.

5. Långa rör skall märkas "långa rör" i var ände så att en inspektör lätt kan se om det är ett långt rör eller ett kort rör.

6. Extra långa rör skall märkas "extra långa rör" och också märkas på mitten så att inspektören slipper gå till någon utav ändarna för att se om det är ett kort, långt eller extra långt rör om inspektören skulle ankomma till mitten av röret.

7. När rörböjar i 30°, 45° eller 90° grader beställs måste det anges om det skall vara vänster eller högersvängda böjar. Rörgatan riskerar annars att svänga fel vid installation.

8.På lodräta rör måste flödesriktningen anges, annars riskerar medlet i röret att "krocka" och/eller rinna fel väg.

9. Eventuella gängade rörkopplingar måste vara av vänster eller högergängad typ. ALDRIG blandat! Om man blandar skruvas ju den ena av när den andra skruvas på.

10. Ett helrör är ekvivalent med två halvrör.

Ett tillägg av oss.

11. Samtliga rör inhandlas hos rörgrossister utom hel och halvrör, som lättast finnes på Systembolaget.

Chiefen har rört till det!

Tjoppe och Helena

Mörkläggning!

Vi har haft en bra helg, men inte helt utan krångel och hinder på vägen. En del saker rår man på och andra inte. Men överlag så har det gått bra. Som vädret tillexempel. Vad nu detta skulle vara bra för???



Ja ni kan ju tänka er Tjoppes reaktion på detta lapp-mögel. Svordomarna haglade som en bättre bisvärm. Helena gjorde dock en snölykta på kajen som lyste fint på kvällen. Men så nästa dag:



Solen sken gott, även om det låg lite vitt kvar på marken. Vi gick en promenad och lät solen värma våra ansikten.



Och vi kunde fika ute i solen på eftermiddagen.



Januari månad år 2012. Nissan ligger blank.



Vi arbetade mestadels som youtube-klippet visade, med vår golvvärme. Här sköter Helena strömmen till pumpen som pumpar in glykolvatten i systemet.



Tjoppe skötte och övervakade processen. Så här långt gick det ju lysande. Och ena kvällen firades det med..



Skaldjur!! Gott gott och varför denna lyxiga middag mitt i kalla mörka januari. Jo vi hade något att fira!
Tjoppe har tagit Kanalintyget och får nu köra båt i Europas kanaler.



Tjoppe har en liten dröm i livet, att gå i kanalerna runt om i Europa. Och då måste man har certifikat för detta. Nu är det fixat och Tjoppe ligger ett litet steg närmare sin dröm. Ett stort grattis!

Ja nu började vi ju detta inlägg som att det inte bara var flyt som präglade helgen. Jo fylla golvvärmesystemet gick bra, äta kräftor gick bra, så även vinet så det var möjligtvis bara snön som ställde till det.



Men så dagen efter så skulle vi koppla till pannan till golvvärmen. Tjoppe började att koppla ihop systemen. Han hade dagen innan kört till all luft var borta. Bra. Och nu behövde han ström på nytt. Han ropade på Helena att -Kan du skicka ner en strömkabel ner till maskinrummet. Helena stod uppe på däck. Och så la hon kabeln uppe på kanten på lejdaren. Men ångrade sig och tänkte att Tjoppe inte skulle behöva sträcka sig så långt. Och så firade hon snyggt ner det och så PUFF!!! Allt blev kolsvart. En total mörkläggning. Några sekunders tystnad och så säger Tjoppe; -Det blev visst mörkt, jordfelsbrytarn måste ha löst ut och jag fattar ingenting!! Helena ursäktade sig med att -Jag firade bara ner kabeln lite försiktigt, jag gjorde inget. Tjoppe trevade efter en ficklampa i mörkret och så fick han tag på den och kunde kliva upp ur maskinrummet för att gå bort till elskåpet och återställa strömmen. Sen kom han tillbaka och gick ner i maskinrummet igen. Senare kom han upp till Helena, och han såg lite pillimarisk ut och så sa han: -Vet du varför strömmen gick? Helena ville veta. -Jo när du firade ner kabeln så stod en hink vatten nedanför och du lyckades pricka hinken och vattnet! Och så skrattade vi. Helena hade inte haft en tanke på att titta ner i maskinrummet när hon skickade ner elkabeln. Så kan det gå när man är extra hjälpsam.

Tjoppe drog igång golvvärmen. Och hur ingenting alls luft det än finns kvar i ett system som gått runt och runt och tagit bort all luft så kommer det från ingenstans: LUFT!! Nu följer ett evigt kämpande med luften, Tjoppe håller på i timmar, och det är som han säger, som att försöka strypa en ål. Men tillslut, luften försvann och värmen steg i däcket. Vi gick glada runt i strumplästen på däcksgolvet och sa hela tiden imponerande -Vad skönt om fötterna! -Det fungerar! -Underbart! Berömen haglade över oss själva och Herr Golvvärmesystem. Tjoppe kommenterade också i glädjen att det var ju trevligt att detta blev av och fungerade, då idén väcktes av vår båtgranne, halvt på allvar - halvt på skämt att man skulle ju kunna fräsa upp nåten och lägga ner golvvärmerör mellan de gamla plankorna som har varit där länge, några så länge som 50 år. Idén hade verkat befängd och utan egentligt större allvar, men den utvecklades och planerades och iscensattes. Voilà!



Och med detta glädjebesked så avslutades helgen med städning. Maskinrummet och motorn gjordes rena.




Motorn, lister och kablar torkades av och durken skurades. Vi arbetar fortfarande utefter tesen att man ska kunna gå ner i ett maskinrum med vita sockor, och komma upp därifrån fortfarande lika vit om tosserna.

Och vårt maskinrum ska i framtiden, när allt är klart, ha en kombifunktion. Tvättstuga, maskinrum och verkstad. Tjoppe satte ihop sin verktygsvagn och under tiden gick en maskin med tvätt.



Och på båten ska vi bara ha de verktygen vi verkligen behöver. Förvisso en del, men långt ifrån vad människor i största allmänhet släpar runt på i livet.



En verktygstavla, ett skruvstäd och en plats för elverktygen ska till. Sen ska vårt maskinrum bli en sådan fin och ordningsam plats att till och med en guidning med vänner och mingel med en whisky i handen, inte skulle sitta fel. Vi återkommer med bild på slutresultaten när vi väl är där. Kanske med en film till och med. Utan Whisky. Fast det har båten hetat en gång i tiden; M/S Whisky. Jo det blir kanske whisky ändå. En single malt..lagom rökig medan man sjunger med den djupaste röst:

 -Då går jag ner i min källare, där lever jag sällare, för där jag har min gamla volvo-maskin, jag matar metatabletter, i den lyssnar och glömmer tiden och tar ett glas whisky i ångan av maskin.

Fast nu är det ingen ångmaskin, så metatabletterna och ångan stämmer ju inte. Men nästan.

Skepp och hoj!

Tjoppe och Helena