Nya planer och drömmar

I veckan har vi ägnat en del av tiden åt företagsplanering. Vi har kommit till det läget att det är dags för företaget att växa ett pinnhål. Företaget har flera ägg i korgen, dvs inte bara båten som till faktum idagsläget bara står för kostnader. Utan vi erbjuder som de flesta företag någon form av tjänster, för vår del handlar det om arbeten inom det marina/motortekniska segmentet i form av underhåll och reparationer tillika kurser och utbildningar.

När vi tog båten till varvet så var vi tvungna att ta ner vår elstolpe och tillika skylt. Den gamla texten känns inte aktuell så vi har gjort ett utkast till en ny. Även nya visitkort är beställda, denna gång med företagsloggan på.

Vi har ändå varit en del på båten. När vi hoppade in senast så kändes det så skönt att mötas av en någorlunda städad båt.

Nu är det snart maj månad så nu har vi lagt upp planen för närmaste veckorna. Sommarvärmen dröjer så plastning tar vi först senare. Utan vi kommer att göra klart i maskinrummet först.

Bredvid tankarna så ska vi ordna till för panna, vatten och avloppstankar med mera. Det ska dras vvs för dessa samt för golvvärmen i salongen och framme i skansen. Vi satt länge och pratade och diskuterade och inte minst inspekterade. Det är slående hur väl båten mår i sitt skrov, spanten är perfekta trots sina 50 år på nacken.

När planeringsmötet var över så åkte vi hem där en god hallon och blåbärspaj väntade.

Vi somnade kanske lite i senaste laget, då ny arbetsdag väntade. Helena vaknade mitt i natten av en dröm. Hon drömde att vi var ute och åkte med vår skuta, fast i drömmen så fanns inte överbyggnaden och miljön liknade den på ostkusten med skärgård. Vi stannade till vid en ö där det stod ett hus. Huset tillhörde Gösta Linderholm och han hade en gammal stege på väggen som vätte ner mot vattnet. Och vi (gud förbarme) smög i land och stal hans stege. Stackars Gösta! Ja vad får man allt ifrån. Helena berättade om drömmen för Tjoppe och vi skrattade gott!

Det här om något är väl drömmarnas kaj!!!

Sista helgen under däck

Nu har vi haft sista arbetshelgen nere under däck. En vägg bakom trappan och ett elskåp fick se dagens ljus.

Ett underbart vårväder hade infunnit sig så vi valde att inte göra så mycket mer utan att ägna oss åt städning och planering. Vi plockade rent på däck och sopade. Skönt att få ytor.

Därefter åkte vi iväg på några ärenden, bland annat inhandlades det en ny grill. Två stycken tog Sjöberg förra året. En som blåste ner i plurret uppe i Falkenberg och så den andra som åkte i vattnet av misstag när Tjoppe skulle vända upp och ner och hälla ut sista kolresterna. Snopet stod han med ena benet till grillen i handen när han såg resten av konstruktionen fara i Nissan. Och snabbt slängde i ett ankare för att dragga upp det - och fick napp - på en cykel istället!!

Tillbaka så startade vi grillen och slängde på ett par köttbitar vi haft i marinad i två dygn. I dofterna av grillen så kom en bil förbi med tre ungdomar, vevade ner rutan och ropade glatt! -Fan va mysigt det ser ut och det luktar gott, får vi vara med?? Helena som stod uppe på kajen var snabb i repliken - Ledsen grabbar, man måste ringa och boka först. -Ok, blev svaret och så åkte de glatt iväg längs med kajen.

Voilà!

En rejäl byggar-bit med sallad och en grillad tomat. När vi satt och avnjöt lunchen så kom lite bekanta förbi så vi satt länge och åt och snackade i solen. Och i det fina vädret hade fler och fler letat sig ut och ner till vår båt så vi räknade ut senare på kvällen att vi hade haft besök av 12 vänner och haft båtvisning för hälften av dessa. Riktigt roligt var det att många tyckte det blir fint nere under däck. Att man nu ser vad som ska bli och att det blir en mycket trevlig båt när vi väl kommit så långt.

Som Tjoppe nu är skapt så vill han alltid påbörja lite grann på nästa moment innan man går hem för dagen. Nu med sista helgen avklarad och inför den första maj så byter vi arbetsuppgifter. Nytt på dagordningen blir att snickra till bredgången och plasta den, fixa nere i maskinrummet för pannan samt stegen ner till maskinrummet, och göra klart på lilla toaletten i styrhytten. Och ventilationen är inte att förglömma, den ligger nog först på dagordningen.

När vi ska snickra och plasta bredgången behöver vi ha något att stå på. Tjoppe konstruerade en byggställning vi kan hänga på utsidan av båten..

Här testar han den, och varken ställningen eller Tjoppe hamnade i vattnet. Några saker ska till så är den klar att användas. Här kan vi stå och jobba i sommar.

Mycket sent blev det innan vi var hemma, det hade mörknat redan och middagen serverades vid 22. Inget nytt i vårt hem. Mätta och nöjda kröp vi i säng och somnade bums. Innan John Blund kom så konstaterade vi att vi varit flitiga i vinter, i snö och rusk och mörker, och byggt och kämpat. Nu får vi flytta upp och ut och njuta av ett halvår då havet är som vackrast och temperaturen härligt angenämnt. Medalj till oss!!!

Kasta loss!!!

Sjösättning

Nu kände vi att vi varit så jätteflitiga en tid och byggt och byggt och byggt, så vi ville brýta av med något annat. Detta firade vi med att BYGGA.

Vi började konstruera en dävert.

Här ska vi hänga upp vår lilla trissjolle.

Färdig. Nu kan leken börja...

Här dansar Helena loss i sina nya snickarbrallor, schysst med röda!

Sen plockade vi ihop motor och åror och så tog vi vår lilla jolle och åkte iväg och sjösatte den.

Nu far vi!!! Inte så långt, ungefär 150 meter. Vi slängde i vår båt och hoppade själva därefter i (i båten alltså, inte plurret). Och så tog vi en tur ut till hamninloppet och därefter tillbaka och vidare inåt centrum, under slottsbron.

Det var ingen större trafik på havet, de flesta båtar står ännu på land. Eftermiddagen var solig och fin och vi njöt av vår stund på havet. Ute vid hamninloppet blåste det rejält och sjön var lite smågropig. Ett tag tänkte vi att vi skulle ha mastat på vår lilla jolle men vi bestämde oss för att gå för motor, då tiden var lite knapp.

Väl tillbaka så fick vi användning av vår dävert och vi hissade upp jollen i aktern. Går planerna som planerat så tar vi vår lilla båt och seglar till Hallands Väderö i sommar. Tält, sovsäck och matsäck. Två vuxna människor och sen är det fullt. Mobilerna får vi stoppa i en plastpåse ifall vi hamnar i plurret ute på havet.

Vi åkte nöjda hem, vi kände oss lite bortblåsta efter timmarna på sjön och vi somnade bums av allt syre vi fått i oss.